Amazon trådte ind på det svenske marked i oktober 2020, som første marked i en plan for, at indtage det nordiske e-handelsmarked. Vi har undersøgt, hvordan Amazon har etableret sig i Sverige.
FØR AMAZON
KOM TIL SVERIGE
Det svenske e-handelsmarked var domineret af nogle store aktører, som CDON, Boost, El-Giganten, H&M og Webhallen samt adskillige mindre special e-handlere med hver især mindre markedsandele.
E-handlen oplevede også i Sverige en stigende efterspørgsel og forbrugerne købte stadig mere elektronik, boligudstyr og tøj online. Markedet var relativt fragmenteret, hvilket gav plads til, at en stor aktør som Amazon kunne træde ind og få fodfæste på det eksisterende svenske e-handelsmarked.
AMAZONS OPSTARTS
VASKELIGHEDER
Da Amazon først lancerede sit svenske websted, www.amazon.se, stod selskabet overfor vanskeligheder i forbindelse med autooversættelser og priser der med vekselkurs ikke blev pæne priser.
Problemerne med ukorrekte oversættelser af produktbeskrivelser og -titler førte til forvirring og frustration. Desuden blev virksomheden kritiseret for, at anvende produktbilleder af lav kvalitet eller vildledende billeder, som ikke præsenterede det solgte produkt korrekt.
Disse problemer førte til negative anmeldelser og -kundefeedback, som Amazon var nødt til at tage fat på for, at forbedre sit omdømme og opbygge kundernes tillid på det svenske marked.
For at løse disse problemer har Amazon gjort en stor indsats for, at forbedre kvaliteten og oplevelsen på sit svenske websted samt lavet et specifikt afsnit for svenske produkter.
KUNDERNES REAKTIONER PÅ
AMAZON’S LANCERING I SVERIGE
Kunderne havde en blandet reaktion. På den ene side var mange svenske forbrugere begejstrede for den bekvemmelighed og det udvalg, som Amazon tilbød, og de tog hurtigt platformen til sig, som en go-to kilde til online shopping.
På den anden side foretrak andre kunder, at støtte de lokale virksomheder ved ikke at købe hos Amazon.
I april 2021 præsenterede analysefirmaet Qvik resultaterne fra et panel af 1.000 adspurgte svenskere. Hele 20% af de adspurgte angav, at de havde aktivt valgt ikke, at købe hos Amazon, mens kun få procent sagde, at de nu havde valgt Amazon som deres primære e-handelsleverandør.
I 2023 har svenske forbrugere fortsat blandede opfattelser af Amazon. På den ene side er Amazon.se vokset betydeligt siden lanceringen i 2020 med et stort produktudvalg og konkurrencedygtige priser, hvilket tiltrækker mange svenske kunder.
På den anden side er en del af de svenske forbrugere fortsat skeptiske over for Amazon, især på grund af bekymringer over virksomhedens indvirkning på lokale virksomheder. Bæredygtighed og støtte til lokale virksomheder er vigtigt for mange svenskere, og derfor undgår nogle stadig bevidst at handle på Amazon for at støtte lokale forhandlere.
Mens Amazon fortsætter med at vokse og blive mere og mere populær, møder virksomhedens tilstedeværelse i Sverige stadig modstand fra nogle forbrugere, som prioriterer lokale virksomheder.
Ifølge ehandel.se voksede Amazons andel af det svenske e-handelsmarked hurtigt, efter at virksomheden lancerede sit websted, www.amazon.se, i oktober 2020.
I 2023 var Amazon en af de mest besøgte markedspladser i Sverige og stod for omkring 20 % af landets besøg på onlinemarkeder.
Det tyder på, at et betydeligt antal forbrugere nu anvender platformen og finder værdi i dens mange tilbud og services.
Amazons Prime Delivery-tjeneste, som tilbyder gratis levering på én og to dage, var meget efterspurgt af svenske kunder, og da det blev muligt valgte mange, at abonnere på tjenesten.
DETAILHANDLENS REAKTION
EFTER AMAZONS LANCERING
Reaktionen fra andre e-handelsbutikker og detailhandlere var i høj grad påvirket af bekymring over den nye konkurrence. Med Amazons ry for at tilbyde et bredt udvalg af produkter til konkurrencedygtige priser, så mange eksisterende e-handelsforhandlere i landet virksomhedens indtræden, som en trussel mod deres forretning. Svenske detailforretninger og -kæder har dog siden rapporteret om en begrænset Amazon-effekt.
Det er dog ikke overraskende, når man tager den samlede vækst på e-handelsmarkedet i 2021 i betragtning.
6 måneder efter lanceringen af www.amazon.se meddelte webshops som Inet, Netonnet, Komplet, Dustin, at de ikke har mærket nogen forskel i salget eller ikke er blevet prispresset. De mener ikke, at Amazons priser og sortiment er de eneste faktorer, der har ført til ændrede strategier. Det omfatter også de tjenester og tilbud, som Amazon tilbyder deres kunder. De erkender, at Amazon er kommet for at blive, men de fokuserer på deres egen forretning og drift. De sætter også kundernes behov som den vigtigste faktor af alle.
Når det kommer til prisen, har Prisjakt lavet en undersøgelse, hvor de 6 måneder efter lanceringen kiggede på 1.500 af Amazons tilbud. Med 30% af produkterne var Amazon billigst.
AMAZONS NUVÆRENDE SITUATION
I SVERIGE (2023/2024)
I 2023 er Amazon en af de førende e-handelsplatforme i Sverige:
– Elektronik- og mediesektoren dominerer platformen med over 20 % af salget.
– Elektronik alene udgør ca. 22 % af det svenske e-handelsmarked.
– Amazons bruttoværdi (GMV) i Sverige steg med 29 % i 2023, hvilket viser en imponerende vækst.
– Over 1.000 små og mellemstore virksomheder (SMV’er) i Sverige genererede SEK 1,7 milliarder ($150 millioner) i eksportsalg i 2023. Denne vækst i SMV’er har skabt tusindvis af job, hvilket understreger Amazons engagement i at støtte lokalt iværksætteri.
– Vækst i nettosalg – 151,9 millioner dollars i 2023, med prognoser, der forudser yderligere stigninger til 178,4 millioner dollars i 2024 og 192,3 millioner dollars i 2025.
Amazon møder dog fortsat hård konkurrence fra lokale e-handelsgiganter som Apotea, NetOnNet og Elgiganten, som fortsat er dominerende, især inden for sektorer som forbrugerelektronik og sundhedspleje. Apotea var for eksempel Sveriges største e-handelsforhandler i 2023 med en omsætning på over 500 millioner dollars, efterfulgt af NetOnNet og CDON. Disse lokale mærker med deres stærke kundeloyalitet og konkurrencedygtige priser udfordrer Amazons markedsandel.
I 2024 fortsætter Amazons vækst, men den står over for yderligere udfordringer. Svenske forbrugere prioriterer i stigende grad bæredygtighed og lokal shopping, hvilket påvirker Amazons position på markedet.
På trods af situationen er Amazon blevet anerkendt for sin positive indvirkning på husholdningernes købekraft, især i perioder med økonomisk nedgang, og fortsætter med at investere i vedvarende energiprojekter og lokal infrastruktur.