Januar, starten på et nyt år, bringer nogle unikke forbrugertendenser og efterspørgsler med sig. Ved at se på historiske salgs data og keywords fra tidligere januar måneder kan vi se nogle gentagne tendenser i forbrugernes adfærd.
Det er meget værdifuldt som Amazon-sælgere at kende disse tendenser, så du kan optimere din salg, prognosticere lagerbeholdningen og udarbejde marketingstrategier i overensstemmelse hermed.
I denne artikel vil vi tale om to forskellige januar trends:
1. Sæsonprodukter med stor efterspørgsel på grund af nytårsforsætter.
2. Januarudsalg af sæsonvarer fra 4. kvartal.
For hvert af disse trends kan sælgere forberede og justere kampagner til deres produkter og kategorier.
Vi viser dig data på disse tendenser, og hvordan du som sælger af disse produkter, kan forberede dig på denne måned.
Sidst i artiklen giver vi et par tips til, hvordan du kan anvende julesæsonens kunde anmeldelser til, at få en god start på 2025.
EFTERSPURGTE
SÆSONPRODUKTER I JANUAR
Når højtiden er forbi, går forbrugerne fra at tænke på at købe gaver til andre til at tænke på sig selv – hvordan de kan blive sundere i det kommende år, hvordan de kan tabe de ekstra kilo, de har taget på i ferien, hvordan de kan forbedre sig selv og deres hjem osv. Man starter generelt januar med nytårsforsætter. Derfor oplever nogle produktkategorier stor efterspørgsel i begyndelsen af året.
Sæsonbestemte kategorier med høj efterspørgsel:
Sund
livsstil
Når vi ser på data fra tidligere januar på det tyske Amazon marked, kan vi se en øget interesse for sundhed og sportsprodukter som træningsbænke osv.
Personlig udvikling
og selvforbedring
Begyndelsen af året kan også forbindes med personlig udvikling og selvforbedring, stigende interesse for bøger og kurser herom, hvilket underbygger tendensen.
Organisering af hjemmet
og rengøring
Efter højtiden vil forbrugerne ofte ordne og organisere deres bolig, hvilket fører til øget efterspørgsel på opbevaringsløsninger, organisationsværktøjer og rengøringsartikler.
I denne artikel kan du finde specifikke produkter, der var bestsellere på det britiske marked i januar 2023 inden for denne kategori.
Alkoholfrie
drikkevarer:
‘Dry January’ – en måned, hvor mange vælger at afholde sig fra alkohol. Denne trend bliver mere og mere populær, og det åbner en unik markedsmulighed for Amazons sælgere.
Ikke-alkoholiske drikkevarer, fra mocktails til alkoholfri spiritus, og relaterede produkter oplever en stigning i efterspørgslen.
Hvordan kan du forberede dig på januar sæsonen?
1. Lagerstyring og prognoser
Forberedelse til januars periode med stor efterspørgsel begynder med lagerstyring.
Analysér salgs data fra tidligere år for, at forudsige efterspørgslen på populære kategorier.
Sørg for, at du har nok på lager til at imødekomme den forventede stigning i efterspørgslen, men pas også på ikke at have for meget på lager, da det kan føre til øgede lageromkostninger og potentielt spild.
2. Markedsføring og kampagner
At maksimere synligheden og nå ud til det rigtige publikum i januar kræver markedsføring. Du kan bruge Amazons annonceringsværktøjer og eksterne promoveringsstrategier til at hjælpe dine produkter med at skille sig ud og tiltrække forbrugere, der er interesserede i januars populære varer.
KENDE ALLE
AMAZON INDSIGTERNE
Tilmeld dig SUBSTANT’s nyhedsbrev:
• Amazons annonceringsværktøjer:
Du kan bruge forskellige af Amazons annonceringsværktøjer til at øge din synlighed:
– Sponsored Products: Annoncer, der giver dine produkter mulighed for at blive vist på fremtrædende søgeord og produkter på Amazon.
– Sponsored Brands: Annoncer, der viser dit brand og produkter, dedikeret til at øge brandkendskabet på Amazon.
– Sponsored Display: Annoncer anvendes til at fremvise dine produkter på relevante produkter, kategorier på og udenfor Amazon. Tilpas annoncen med dine sæsonaktuelle tilbud.
– Tilbud: Udnyt Amazons salgsfremmende værktøjer som “Deal of the Day” eller “Lightning Deals”. Disse kampagner kan øge synligheden og skabe mere trafik til dine produkter.
– Bundling produkter: Tilbyd forbrugerne en pakke med fitnessudstyr eller et organiseringssæt til hjemmet, hvilket kan tilskynde til større køb.
Det er en rigtig god idé at lave Amazon-tilbud. Det sikrer dig mere synlighed og en bedre konkurrenceposition. Hvis du ikke gør det, gør dine konkurrenter det, og du risikerer at miste markedsandele.
Da der er stor efterspørgsel på dine produkter i denne periode, er det ikke nødvendigt at lave prisnedsættelse. Sæt konkurrencedygtige priser, men invester hellere i kampagner og tilbud end i at sætte prisen ned.
• Eksterne kampagner
Du kan lave kampagner på eksterne platforme for sæsonbetonede produkter ved at anvende e-mailmarketingkampagner eller kampagner på sociale medier.
I forbindelse med “Dry January” skal du tænke ud af boksen, når du laver en kampagne for alkoholfrie produkter. Vi kan se efterspørgslen øges efter disse produkter allerede fra november, når højtiderne starter. Forbrugerne har en tendens til at købe alkoholfrie produkter til julefrokoster, møder med venner og familie, fordi de skal tænke på at køre bil, og til gravide. Du er nødt til at sætte dig i forbrugerens sted, og tænke på hvad de har brug for produktet til, for at skabe en effektiv kampagne.
Du kan dele tips, historier og ideer, der passer til januars temaer. Hvis du f.eks. deler en simpel hjemmetræningsrutine eller tips til en alkoholfri måned som mocktail-opskrifter, kan det tilføre værdi til din målgruppe og holde dit brand i tankerne.
Hvornår skal man begynde at køre kampagner?
I højsæsonen for julehandel er der stor trafik på Amazon, og derfor er det dyrt at promovere januar-produkter i denne periode.
Det ideelle tidspunkt at begynde at køre kampagner for januar sæsonprodukter er lige før jul. Forbrugerne køber ikke længere gaver til jul, fordi produkterne ikke leveres før juleaftaen. Forbrugeren er begyndt at tænke på andet end gaver, nytårsforsætter, de har fri fra arbejde, så de har tid til at søge efter produkterne og lave research.
Da der er kort tid til at markedsføre dine produkter, før januar starter, er det meget vigtigt at investere stort i markedsføring i de første dage. Ellers kan du miste moment til konkurrenterne, hvilket vil være meget svært at indhente. Kundens indkøbsrejse starter før købet finder sted. Derfor er det vigtigt at ramme din målgruppe og markedsføre dit produkt på forhånd.
JANUAR/
NYTÅRSSALG
AF PRODUKTER
Lad os dykke ned i den anden del af artiklen, som handler om post-holiday salgstendenser i januar. Når julesæsonen er ovre, står sælgere i den situation, at have produkter tilbage på deres lagre. Det kan ske for alle, især på Amazon, hvor det er vigtigt ikke at løbe tør for varer. Overfyldte lagre, som ikke har mødt den forventede efterspørgsel, kan føre til ekstra gebyrer for at have produkterne på lager i det kommende år.
Derfor kan det være nødvendigt for dig at komme af med lageret så hurtigt som muligt, og til det kan du bruge januarudsalget.
Desuden giver dét at rydde ud i gammelt sortiment en mulighed for, at tiltrække nye kunder med attraktive tilbud.
Under januarudsalget tilbyder sælgerne typisk deres produkter til nedsatte priser og ofte endnu mere nedsatte end i juleaktiviteterne. Derfor oplever nogle produktkategorier en ekstrem efterspørgsel/salgsvolumen i januar.
Nytårsudsalgskategorier:
Tøj og sko
Når julesalget er slut, kommer der nye forårskollektioner, og sælgerne skal tømme lagrene for, at få plads til de nye kollektioner. Det er derfor, de gerne vil sælge deres produkter, der er tilbage fra efterårs-/vintersæsonen, til reducerede priser.
Elektronik
Det er det samme med elektronik. Det nye år kommer med nye opdateringer og funktioner, og sælgerne er nødt til at tømme lagrene for at få plads til opdaterede versioner af produkterne.
Julepynt
Alle de produkter, som sælgerne ikke fik solgt i julesæsonen, skal sælges nu, ellers skal de gemme dem hele det kommende år indtil næste julesæson, og det kan blive dyrt. Derfor tilbydes de til reducerede priser, og vi kan se et ret højt salg indtil slutningen af januar og begyndelsen af februar.
Husholdnings- og køkkenudstyr
Disse produkter er populære gaver i julesalget. Men hvis en sælger i denne kategori ikke har mødt efterspørgslen som forventet, kan han ende med at have et fuldt lager af produkter, som er dyre at opbevare, og derfor bruger han “udsalget” til at komme af med lageret.
Hvordan kan sælger navigere gennem nytårsudsalget?
Hvis du står i den situation, at du skal have ryddet ud i varelageret efter højtiden og vil bruge januarudsalget til det, giver vi dig her nogle tips til, hvordan du gør det, så du får mest muligt ud af det.
1. Strategisk prisnedsættelse
For effektivt at rydde ud i overfyldte lagre, bør du starte med drastiske rabatter. Hvis du planlægger at gå 50% ned i pris under udsalget, så gør det lige fra begyndelsen. Du skal ikke starte med 20% og derefter 30%, før du når til 50%. Du risikerer at forbrugerne vælger din konkurrents produkter inden du får sat dine varer tilstrækkeligt ned.
Overvej at bundle produkter for at give mere værdi til kunderne og flytte lageret hurtigere. Merstyksrabatter eller sampak kan gøre tilbuddene mere attraktive og øge værdien af tilbuddet.
Dit fokus bør være på at nedsætte priserne i stedet for på markedsføring. I løbet af 4. kvartal, har du sandsynligvis investeret meget i markedsføring og tilbud. Dine produkter har ikke brug for mere markedsføring, på dette tidspunkt skal de være udsolgt. Og det kan du bedst opnå ved at sætte dem aggressivt ned i pris.
2. Amazons kampagneværktøjer
Når du reducerer salgsprisen vise Amazon din rabat ift. Recomended Retail Price (RRP). Vises denne ikke så kontroller at besparelsen ikke er urealistisk, da Amazon således kan vælge ikke at vise besparelsen. Prøv at sænke din RRP og se om besparelsen vises.
3. Håndtering af logistik og lagerbeholdning
Forbered din logistik på et stort antal ordrer. Sørg for, at dine forsendelsesprocesser er effektive til at håndtere den øgede salgsvolumen.
TIP:
Brug denne periode til at indsamle data, der kan hjælpe dig med at forudsige din lagerbeholdning i fremtiden. Spor, hvilke produkter der solgte godt, og hvilke der ikke gjorde. Brug disse oplysninger til at træffe mere præcise beslutninger om lagerbeholdning til næste julesæson.
Overvejelser:
Beregn, om det er billigere at afvikle produkter via Amazon eller få dem sendt tilbage til dig. Dette er et vigtigt punkt at tænke over. Hvis du har brug for at komme af med dit lager, skal du gøre det, uanset hvor meget du er nødt til at nedsætte dine produkter. Ellers skal du betale Amazon for at sende dem tilbage til dig, for at afvikle produkterne eller for at opbevare dem, og det er der ekstra gebyrer for.
UDNYT POSITIV FEEDBACK
FRA JULESÆSONEN
Positive anmeldelser kan opbygge tillid og påvirke købsbeslutninger. Et produkt med et stort antal positive anmeldelser har typisk en bedre konverteringsrate.
Julesæsonen efterlader mange kundeanmeldelser og feedback, som kan være meget værdifuld for Amazon-sælgere i januar.
Opfordre kunden til at skrive en anmeldelse via en opfølgende e-mail:
Når dit produkt er leveret til kunderne, sender Amazon automatisk en e-mail til dem og beder dem om at skrive en anmeldelse af dit produkt. Hvis kunden ikke giver en anmeldelse, kan du selv sende dem en besked og opfordre dem til at skrive en anmeldelse.
Du skal blot gå ind på din Amazon-konto, og ved at se hver leveret ordre separat kan du klikke på ‘Anmod om en anmeldelse’.
En nemmere måde at gøre dette på er ved at bruge fx Jungle Scout extension, vor du kan anmode om en anmeldelse af alle de leverede ordrer på én gang.
Brug kundefeedback til at øge salget i januar
Positiv feedback fra julesæsonen kan bruges strategisk til at booste salget i januar:
• Fremhæv anmeldelser i produktbeskrivelser:
Integrer dele af positive anmeldelser i dine produktbeskrivelser.
Husk på, at Amazon fokuserer på autenticitet og forbyder alle former for misrepræsentation i produktoversigter. Hvis du inkluderer kundeanmeldelser i din produktbeskrivelse, må det ikke mislede eller fejlagtigt repræsentere den generelle mening hos alle kunder.
• Lav kampagner for socialt bevis:
Brug dine sociale medieplatforme til at fremvise positive anmeldelser og kundeudtalelser.
Det opbygger ikke kun troværdighed, men skaber også en følelse af fællesskab blandt dine kunder.
• Analysér anmeldelser:
Brug tiden på at analysere anmeldelserne, både de positive og de negative. Få indsigt i, hvad dine kunder kan lide eller ikke lide, og hvad der kunne være bedre.
Brug inputtene til at forbedre dit produkt, eller lær, hvad de kan lide ved dit produkt, og brug det i din præsentation af dit produkt.
Den positive feedback og anmeldelserne fra julesæsonen er værdifulde elementer for Amazon-sælgere i januar. Ved effektivt at udnytte denne feedback kan sælgerne gøre deres produkter mere attraktive, opbygge kundernes tillid og i sidste ende øge salget i det nye år.
I denne artikel har vi forsøgt at guide dig gennem de forskellige salgstendenser i januar. Det vigtigste at tage med sig er behovet for at forstå kundernes adfærd og vælge de rigtige strategier til at ramme kunderne.
Ved at tilpasse dig disse tendenser og anvende disse strategier kan du som Amazon-sælger optimere dit salg og effektivt positionere dig på det konkurrenceprægede januar-marked.
VIL DU KENDE ALLE
AMAZON INDSIGTERNE?
Så tilmeld dig SUBSTANT’s nyhedsbrev: