Sådan tjener du mere med mindre på Amazon

website

Selv om dækningsgraden kan være lav, betyder det ikke, at det er mindre rentabelt. En udbredt misforståelse er, at lavere dækningsgrad automatisk betyder lavere dækningsbidrag. Men det betyder det ikke nødvendigvis.

Lad os se på et eksempel:

Når dit brand sælger et produkt uden for Amazon, sælger du det for 100 DKK til distributører, og når du har taget højde for produktomkostningerne (40 DKK) og salgsomkostningerne (40 DKK), står du tilbage med et dækningsbidrag på 20 DKK.

Det er en dækningsgrad på 20%.

Men når du sælger produktet på Amazon, ændrer dynamikken sig. Du kan sælge produktet direkte til forbrugerne til en højere pris (200 DKK). Produktomkostningerne er stadig de samme (40 DKK), men salgsomkostningerne er højere (130 dkk) på grund af faktorer som Amazon-gebyrer og de personer fx SUBSTANT, der arbejder med din Amazon-konto. På trods af disse højere omkostninger ender du ud med et dækningsbidrag på 30 DKK.

Det er en dækningsgrad på 15%.

final dækningsgrad table

Så selv om dækningsgraden er lavere på Amazon, er den absolutte dækningsbidrag højere. Med andre ord tjener du mere på hvert produkt, der sælges på Amazon, på trods af en lavere dækningsgrad.

Lavere dækningsgrad kan betyder højere dækningsbidrag.

Hvis fortjenesten stadig er lavere på Amazon end i dine andre salgskanaler, er her 5 gode grunde til, at du alligevel bør overveje at skabe forretning på Amazon:

DIVERSIFICEREDE
SALGSKANALER

Hvis man kun er afhængig af en eller to salgskanaler, udsætter man sin virksomhed for risiko i form af markedsændringer, ny konkurrence eller skift i platformens algoritmer. Ved at diversificere med kanaler som Amazon spreder du disse risikoer, og dine brands bliver introduceret til nye kundegrupper.

2 diversificerede salgkanaler

KENDE ALLE
AMAZON INDSIGTERNE

Tilmeld dig SUBSTANT’s nyhedsbrev:

    Hver salgskanal har en unik kundebase. For eksempel har Amazon over 2,5 milliarder månedlige besøg, og hvis man ikke er repræsenteret på Amazon, går man glip af muligheden for at nå ud til disse potentielle kunder.

    Til sammenligning overgår Amazons daglige trafik andre markedspladser som eBay (595 millioner besøg pr. måned) eller Walmart (omkring 465 millioner besøg i samme periode), hvilket giver dit brand eksponering over for et bredere publikum. Ved at diversificere dine salgskanaler kan du både styrke og udvide din virksomhed.

    KENDE ALLE
    AMAZON INDSIGTERNE

    Tilmeld dig SUBSTANT’s nyhedsbrev:

      FORBEDRET SYNLIGHED
      AF DIT BRAND

      Nu ved vi, at når du lister dine produkter på Amazon, bliver dit brand præsenteret for millioner af potentielle kunder, der surfer på platformen hver dag.

      Nu ved vi, at når du lister dine produkter på Amazon, bliver dit brand præsenteret for millioner af potentielle kunder, der surfer på platformen hver dag.

      Ud over antallet af besøgende tilbyder Amazon værktøjer som Brand Registry og Brand Store, der hjælper sælgere med at forbedre brandets synlighed og beskytte deres brands identitet.

      Amazon Brand Registry giver brands mulighed for at beskytte deres intellektuelle ejendom og få kontrol over produktfortegnelser ved at forhindre forfalskere. Det giver også adgang til forbedrede marketingværktøjer som A+ Content, der giver bedre produktbeskrivelser.

      Brand Store giver brands en brugerdefineret, reklamefri plads på Amazon og tilbyder en dedikeret butiksfacade til at fremvise produkter, skabe kundeengagement og forbedre brandets synlighed. Lidt som en egen webshop.

      ox on brand store på amazon jpg

      Ud over antallet af besøgende tilbyder Amazon værktøjer som Brand Registry og Brand Store, der hjælper sælgere med at forbedre brandets synlighed og beskytte deres brands identitet.

      Amazon Brand Registry giver brands mulighed for at beskytte deres intellektuelle ejendom og få kontrol over produktfortegnelser ved at forhindre forfalskere. Det giver også adgang til forbedrede marketingværktøjer som A+ Content, der giver bedre produktbeskrivelser.

      Brand Store giver brands en brugerdefineret, reklamefri plads på Amazon og tilbyder en dedikeret butiksfacade til at fremvise produkter, skabe kundeengagement og forbedre brandets synlighed. Lidt som en egen webshop.

      Selv hvis en kunde ikke foretager et køb, bidrager synligheden af dine produkter på Amazon til din overordnede brandgenkendelse. Kunderne husker måske dit brand eller produkt senere, når de har brug for noget lignende, eller når de er klar til at foretage et køb.

      Denne øgede synlighed og brandgenkendelse kan føre til salg i fremtiden, enten på Amazon eller gennem dine andre salgskanaler. Det handler om at opbygge fortrolighed og tillid hos potentielle kunder, hvilket er nøglefaktorer i deres købsbeslutninger.

      Hvis dine produkter allerede findes på Amazon gennem dine forhandlere, men du ikke er til stede på platformen, mister du kontrollen over dine produkter og dit brand. Ved at være til stede på Amazon kan du beskytte dit brandimage ved at opdatere forhandlernes produktlister og produktbilleder.

      EKSTRA
      SALG

      Ekstra salg repræsenterer en ny indtægtsstrøm for din virksomhed.

      Selvom dækningsgraden fra Amazon måske er lavere, er det vigtigt at betragte dem som nye dækningsbidrag.

      Det er indtægter, som du ikke ville have haft, hvis du ikke havde haft Amazon som salgskanal.

      Ekstra salg repræsenterer en ny indtægtsstrøm for din virksomhed.

      Selvom dækningsgraden fra Amazon måske er lavere, er det vigtigt at betragte dem som nye dækningsbidrag.

      Det er indtægter, som du ikke ville have haft, hvis du ikke havde haft Amazon som salgskanal.

      Salg på Amazon behøver ikke at kannibalisere dine eksisterende salgskanaler. I stedet supplerer de dit eksisterende salg og øger din samlede omsætning. Det handler om at udvide din kundebase og udnytte Amazons platform til at få din virksomhed til at vokse generelt.

      3 ekstra salge

      Ekstra salg repræsenterer en ny indtægtsstrøm for din virksomhed.

      Selvom dækningsgraden fra Amazon måske er lavere, er det vigtigt at betragte dem som nye dækningsbidrag.

      Det er indtægter, som du ikke ville have haft, hvis du ikke havde haft Amazon som salgskanal.

      Salg på Amazon behøver ikke at kannibalisere dine eksisterende salgskanaler. I stedet supplerer de dit eksisterende salg og øger din samlede omsætning. Det handler om at udvide din kundebase og udnytte Amazons platform til at få din virksomhed til at vokse generelt.

      For eksempel arbejdede vi sammen med Direkte Import om at lancere et New Yorker-spejl på Amazon Tyskland. Efter opsætning og optimering af annoncen opnåede vi følgende resultater:

      – den månedlige omsætning oversteg 1 million DKK

      markedsføringsudgifterne blev reduceret til kun 6 % af omsætningen

      Denne succes kom fra en blanding af organisk salg og målrettede kampagner, og produktets synlighed blev udvidet på tværs af flere markeder som Frankrig, Spanien og Holland.

      Disse resultater understreger, at med den rigtige strategi inden for SEO, kampagner og logistik kan Amazon være en yderst effektiv platform til at skabe vækst i virksomheden, selv for et enkelt produkt.

      TEST AF NYE
      PRODUKTER

      En af de strategiske fordele ved Amazon er, at det kan fungere som en effektiv platform til at teste nye produkter. Med sin omfattende kundebase kan Amazon give en bred respons på et nyt produkt, hvilket giver dig et større perspektiv på dets markedsappel.

      Produkttest på Amazon påvirker ikke dine andre salgskanaler og giver dig mulighed for at indsamle værdifuld kundefeedback og foretage eventuelle nødvendige justeringer, før du lancerer produktet fuldt ud gennem alle dine salgskanaler.

      Når du tester dit produkt på Amazon, får du nyttig kundefeedback gennem kundeanmeldelser. Disse anmeldelser hjælper dig med at se, hvad kunderne kan lide, eller hvad der skal forbedres, så du kan foretage ændringer og forfine dit produkt baseret på reelle meninger.

      Brug Amazon-kundeanmeldelser til at teste dit nye produkt eller forbedre det eksisterende

      Kunder på Amazon er kendt for deres aktive deltagelse i at give feedback og anmeldelser. Det kan give dig direkte indsigt i, hvad der fungerer, og hvad der skal forbedres ved dit produkt. Disse oplysninger er utroligt værdifulde, når du skal finjustere dine produkter, forbedre din produktlinje og din fremtidige produktudviklingsstrategi.

      Ved at analysere konkurrenternes anmeldelser kan du også få indsigt, der kan hjælpe dig med at forfine dine produktlister. For eksempel hjælper analyser af konkurrenternes anmeldelser med at identificere funktioner, der er højt værdsat af kunderne, så du kan justere dit produkt baseret på brug i den virkelige verden.

      For eksempel:

      For vores kunde Klimabrands analyserede vi deres konkurrenters anmeldelser før deres Amazon-lancering. Vi ønskede at forstå, hvilke tekniske funktioner der var vigtigst at fremhæve i deres produktbilleder. Ved at analysere anmeldelserne fra deres konkurrenter fandt vi ud af, hvad kunderne virkelig værdsætter. Disse indsigter blev inkluderet i vores billedbriefing – et dokument, vi sender til vores kunder med forslag til, hvordan billederne kan se ud, og hvilke elementer de skal indeholde. På den måde var vores anbefalinger baseret på faktiske data fra konkurrenternes kunder, ikke bare vores egen mening.

      For en anden virksomhed analyserede vi anmeldelser af fire af deres produkter, som allerede blev solgt på Amazon. Vi opdagede vigtige produktfordele, som ikke var nævnt i produktlisterne, og detaljer, som nemt kunne forbedres. Ved at opdatere deres produktlister med denne feedback blev deres produkter mere relevante og attraktive for potentielle købere.

      kunde anmeldelse på amazon

      For eksempel:

      For vores kunde Klimabrands analyserede vi deres konkurrenters anmeldelser før deres Amazon-lancering. Vi ønskede at forstå, hvilke tekniske funktioner der var vigtigst at fremhæve i deres produktbilleder. Ved at analysere anmeldelserne fra deres konkurrenter fandt vi ud af, hvad kunderne virkelig værdsætter. Disse indsigter blev inkluderet i vores billedbriefing – et dokument, vi sender til vores kunder med forslag til, hvordan billederne kan se ud, og hvilke elementer de skal indeholde. På den måde var vores anbefalinger baseret på faktiske data fra konkurrenternes kunder, ikke bare vores egen mening.

      For en anden virksomhed analyserede vi anmeldelser af fire af deres produkter, som allerede blev solgt på Amazon. Vi opdagede vigtige produktfordele, som ikke var nævnt i produktlisterne, og detaljer, som nemt kunne forbedres. Ved at opdatere deres produktlister med denne feedback blev deres produkter mere relevante og attraktive for potentielle købere.

      kunde anmeldelse på amazon

      Amazon-kundeanmeldelser kan hjælpe dig med at forbedre dit produkt på mange måder. Ved at se på feedback fra dine egne og dine konkurrenters kunder kan du se, hvad folk kan lide, og hvad der skal ændres. Det giver dig mulighed for at opdatere dine produktlister og gøre dit produkt mere attraktivt for potentielle købere ved at bruge reel feedback til at styre dine beslutninger.

      ERHVERVELSE
      AF KUNDER

      Dine kunder på Amazon er mennesker, som måske ellers ikke ville have fundet din virksomhed. Måske besøger de ikke de salgskanaler, du i øjeblikket sælger på, eller måske opdager de dit produkt, mens de søger efter noget andet på Amazon.

      Uanset hvad er det nye kunder, der øger din kundebase og bidrager til din omsætning.

      Når disse kunder har opdaget dit brand og produkt på Amazon og har haft en positiv oplevelse, kan de potentielt blive direkte kunder i fremtiden.

      De besøger måske din hjemmeside eller fysiske butik og køber direkte hos dig med højere avancer end på Amazon.

      At bruge Amazon som en del af din salgsstrategi giver mange fordele, herunder mindre risiko på grund af markedsændringer, øget brandsynlighed og værdifuld kundefeedback. Selv om fortjenstmargenerne måske er lavere, gør mængden, synligheden og mulighederne for at skaffe kunder Amazon til et stærkt værktøj til langsigtet vækst.

      Ved at have en holistisk tilgang til forretningsvækst og rentabilitet kan du udnytte Amazon som et effektivt værktøj til at få din virksomhed til at vokse. Husk, at det ikke kun handler om den umiddelbare fortjeneste fra hvert salg – det handler om din virksomheds langsigtede vækst og succes.

      VIL DU KENDE ALLE

           AMAZON INDSIGTERNE ?

      VIL DU KENDE ALLE

      AMAZON INDSIGTERNE ?

      Så tilmeld dig SUBSTANT’s nyhedsbrev:

        Skriv et svar

        Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *