CONTENT
CREATION

Kvalitetsindhold er med til at øge dine visninger og konverteringer.
 
Indhold, der får dine kundesegmenter til at finde og lægge dine produkter i indkøbsvognen, er afgørende for din succes med at skabe en forretning på Amazon. Formår du at fremhæve features, USP’er, certifikater mv. bedst muligt, har du en fordel i forhold til dine konkurrenter. Dette giver dig den mest omkostningseffektive markedsføring og skaber høj kundeloyalitet.

TEKSTUELLE
ELEMENTER

TEKSTUELLE
ELEMENTER

For at maksimere synlighed og konverteringer på Amazon, er det vigtigt at dine titler, bullet points og produktbeskrivelser er optimerede.
Her er nogle nøglepunkter du med fordel kan anvende:

product listing on amazon
01   Brug relevante søgeord: Foretag en søgeordsanalyse for at finde de vigtigste søgeord. Placér disse søgeord naturligt i alle tekstelementerne for at forbedre synligheden i søgninger, men undgå ukritisk mængde søgeord. Læs mere om søgeordsanalyse på Amazon.
 
02  Fremhæv fordele og funktioner: Fokuser på at beskrive, hvordan produktet kan løse kundens problemer eller opfylde deres behov. Fremhæv de unikke funktioner (USP’er) og fordele, der adskiller dit produkt fra konkurrenternes.
 
03   Henvend dig til din målgruppe: Anvend sprogbrug, tegnsætning og emojis tilpasset din målgruppe, der skaber tryghed og identificering til dit produkt og brand.
product listing on amazon

TITLER

Op til 200 tegn: Sørg for at titlen indeholder produktets mærke, nøglefunktioner, størrelse, farve og kvantitet. Dette giver en klar og præcis beskrivelse, som kunderne nemt kan forstå.
 
Max. 150 tegn: Har du få relevante keywords med mange mobilsøgninger kan kortere titler konvertere bedst.

BULLET POINTS

Op til 500 tegn for Sellers, 250-255 tegn for Vendors: Amazon tillader op til ti bullet points for Sellere og fem for Vendors. Start hver bullet point med en hovedfunktion eller fordel og følg op med en detaljeret forklaring.
 
Overvej balancen mellem søgeord og konverteringsfokus.

PRODUKTBESKRIVELSER

Op til 2.000 tegn: Brug denne plads til at give så mange relevante oplysninger som muligt. Sørg for at beskrive produktets funktioner og fordele endnu mere detaljeret.
 
Med A+ eller A+ Premium er produktbeskrivelsen ikke synlig, men Amazon anvender fortsat tekstens søgeord og vurdering af relevans for forbrugerens søgninger.

PRODUKT
BILLEDER

PRODUKT
BILLEDER

Optimér dine produktbilleder med disse essentielle krav og anbefalinger.

Billedstørrelse:

Minimumstørrelsen skal være 1000 pixels på den længste side for at aktivere zoomfunktionen. Specielt vigtigt for søgninger på mobil og tablet.
 

Billedformat:

Amazon accepterer JPEG, PNG, TIFF og GIF, men JPEG er det foretrukne format på grund af dets kompressionsevne uden at gå på kompromis med kvaliteten.
 

Baggrund:

Brug en ren, hvid baggrund (RGB 255, 255, 255) uden skygger eller ekstra objekter for at sikre, at produktet er i fokus​.
gosh product images

MAIN IMAGE

Produktet skal fylde mindst 85% af billedrammen.
 
Billedet skal være klart og ikke pixeleret eller sløret.
 
Guideline siger at ingen tekst, logoer, kanter eller ekstra grafik må være inkluderet. Du kan dog med fordel anvende badges, logoer, certificeringer, råvarer mv. for at vise og fremhæve fordelene for dit produkt. Integrer disse direkte på produktet eller i tæt forbindelse hermed for, at robotten der analyserer og godkender dit billeder ikke opfange tilføjelsen som ikke godkendt indhold.
 
Produktet skal vises uden emballage, og ingen modeller eller dele af mannequiner må være synlige, undtagen for specifikke produktkategorier som tøj​.
 
Amazon lader dog ofte emballagen indgå i billedet, hvis emballagen er en del af produktet eller anbringes i direkte forbindelse med produktet.

OP TIL 9 BILLEDER

6 synlige billeder: Du kan tilføje op til 9 billeder, men kun de første 6 billeder ud over main image er synlige med det samme og dermed de vigtigste. For at se de resterende billeder skal kunderne klikke på billedgalleriet.
 
Variationer og vinkler: Vis produktet fra forskellige vinkler og i forskellige variationer (f.eks. farver eller størrelser)​.
 
Livsstilsbilleder: Inkluder billeder, der viser produktet i brug for at give kunderne en bedre forståelse af dets anvendelse og relevans.
 
Infografik: Brug tekst og grafik til at fremhæve vigtige funktioner og fordele ved produktet. Dette kan omfatte dimensioner, brugsanvisninger eller unikke salgsargumenter​. Sørg for, at skrifttype, -størrelse og -farve er læsbar.
 
Kvalitet: Sørg for, at alle billeder er højopløselige, godt belyste og skarpe for at skabe et professionelt udseende og opbygge tillid hos kunderne.

PRODUKT
VIDEOER

PRODUKT
VIDEOER

Brugen af produktvideoer på Amazon kan forbedre dine salgsresultater og kundetilfredshed.

Her er de vigtigste fordele ved at inkludere videoer i dine produktlister:

product videos stats
01   Øget salg: Videoer kan forbedre konverteringsraterne ved at give kunderne en dybere forståelse af produktet og dets fordele.
 
02   Færre returneringer: Kunder får en klarere forståelse af produktet, hvilket reducerer risikoen for returneringer.
 
03  Højere engagement: Videoer fanger kundernes opmærksomhed og holder dem engageret længere.
 
Dette hjælper med at skabe en stærkere forbindelse til produktet og kan føre til øget loyalitet og flere køb​.
 
04   Forbedret kundeoplevelse: Videoer giver en dynamisk og interaktiv måde at fremhæve dit produkts funktioner og fordele, hvilket forbedrer den samlede kundeoplevelse og øger chancerne for et køb​.

PRODUKT
FEATURES

PRODUKT
FEATURES

needit drive one
Tilbehør kan både være med til at øge salget og kundetilfredsheden ved at tilbyde relevante og kvalitetsmæssige ekstra produkter, der forbedrer brugeroplevelsen af hovedproduktet.
 
Lanceringen af en ny produktversion er en effektiv måde at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye ved at introducere opdaterede teknologier og funktioner.
 
Virtuel bundling sælger flere produkter samlet uden fysisk at samle dem, hvilket kan øge salget ved at tilbyde kunderne en mere værdifuld pakke.

PRODUKT
ANMEDELSER

PRODUKT
ANMEDELSER

Produktanmeldelser spiller en afgørende rolle i at opbygge troværdighed og øge salget på Amazon.

Øget salg: Produkter med højere gennemsnitlige stjernerangeringer – gerne +4,5 sælger typisk bedre end dem med lavere rangeringer.
 
Bedre kundeoplevelse: Anmeldelser giver værdifuld feedback fra kunder, som kan hjælpe med at forstå, hvad der fungerer godt, og hvor der er plads til forbedringer. Dette kan føre til produktforbedringer og en bedre samlet kundeoplevelse. En reviewanalyse giver gode imputs til, hvordan hele kundeoplevelsen kan forbedres.
 
Forbedret synlighed: Anmeldelser forbedrer produktets synlighed på Amazon, da produkter med flere og bedre anmeldelser ofte rangerer højere i søgeresultaterne. Dette øger chancen for, at potentielle kunder finder og vælger dit produkt.
reviews vs vine reviews

AMAZON
VINE PROGRAM

AMAZON
VINE PROGRAM

Vine-programmet genererer kvalitetsanmeldelser fra betroede anmeldere på Amazon.

 
Når du deltager i Vine-programmet, køber du et fast antal anmeldelser, som ikke kan ændres efter købet. Der er dog ingen garanti for, at du vil modtage det fulde antal, købte anmeldelser, da dette afhænger af, om Vine-anmeldere vælger at teste og anmelde dit produkt. Du har ingen indflydelse på anmeldelserne og kan ikke påvirke antal stjerner der gives eller beskrivelsen, billeder- og video uploads.

RABATTER
& TILBUD

RABATTER
&TILBUD

Rabatter og tilbud skaber en følelse af værdi og urgency hos kunderne, hvilket kan øge konverteringsraterne og salget.

Amazon tilbyder forskellige muligheder som coupons, deals, discounts og promotions, som sælgere kan bruge til at fremme deres produkter og tiltrække flere kunder.

COUPONS/VOUCHERS
Coupons og vouchers tilbyder kunderne en rabat, enten som en procentdel af prisen eller et fast beløb. De vises med iøjenfaldne badges ved siden af produktets pris og ude på søgningssiderne, hvilket gør dem meget synlige og attraktive for kunderne.
 
Du kan vælge at tilbyde en rabat ved tegning af abonnement på dit produkt under Subscribe & Save. Med denne coupon/voucher giver du en rabat til kunder, der abonnerer på dit produkt.
Amazon coupons, voucher
Amazon deals
DEALS
Deals inkluderer tidsbegrænsede tilbud som Lightning Deals, Deal of the Day, Best Deals & Top Deals, der kan skabe en følelse af urgency og øge konverteringsraterne. Produkter med aktive deals bliver fremhævet på Amazons deals-sider, hvilket øger deres synlighed og chancer for at blive set af potentielle kunder.
 
Du kvalificerer dig til Lightning Deals og Deal of the Day ugentligt via Seller Central. Best Deals og Top Deals skal derimod tilgås gennem en Amazon Marketing supportmedarbejder eller din Account Executive. Hvert marked og kategori har forskellige krav til deltagelse i disse Deals.
 
Disse tilbud kan markant øge salget i den periode, de er aktive, ved at tiltrække prisbevidste kunder​ og nye kunder til dit brand (NTB = New To Brand), som kan udvikle sig til loyale kunder.

PROMOTIONS

Promotions inkluderer forskellige former for kampagner som Buy One Get One Free (BOGO), gratis forsendelse og sociale medie-rabatter.
 
Promotions kan også skræddersys til specifikke kundesegmenter, såsom Prime-medlemmer, studerende eller kunder, der tidligere har købt visse produkter(ASINs). Det er en måde at skabe ekstra værdi for specifikke kundesegmenter og øge loyaliteten.
Amazon promotions
Amazon discount

DISCOUNTS

Discounts kan enten være en procentdel af prisen eller et fast beløb, der reducerer den oprindelige pris på produktet og prisreduktionen vises tydeligt på produktsiden.
 
Disse rabatter skaber en følelse af værdi for pengene og kan bidrage til mere salg.

SUBSCRIBE
& SAVE

SUBSCRIBE
& SAVE

Amazon’s “Subscribe & Save” er et program, der giver dig mulighed for at tilbyde kunderne tilbagevendende leveringer af dine produkter med en rabat.

Dette øger ikke kun bekvemmeligheden for dine kunder, men også loyaliteten og genkøbsraterne.

subscribe & save
subscribe & save stats
01   Øget genkøbsrate: Produkter i “Subscribe & Save” programmet har en højere sandsynlighed for gentagne køb, hvilket øger din samlede salgsmængde.
 
02   Forbedret kundeoplevelse: Kunderne nyder godt af bekvemmeligheden ved automatisk levering af produkter, de bruger regelmæssigt, sammen med de tilhørende besparelser.
 
03  Øget synlighed: Produkter, der er en del af “Subscribe & Save”, får ofte en dedikeret butiksfacade og prioriteret placering i søgeresultaterne, hvilket øger synligheden og tiltrækker flere kunder.
 
04   Forbedret kundefastholdelse: Ved at tilbyde regelmæssige leveringer med rabat, bliver dine kunder mere tilbøjelige til at forblive loyale over for dine produkter og dit brand.
 
05   Kom uden om BuyBox-konkurrence: Når kunden abonnerer på dit produkt, forbliver du sælger til kunden, selvom du ikke har vundet BuyBox’en.

LOGISTIK
MODEL

LOGISTIK
MODEL

fba stats

Når du skal vælge en logistikmodel for dine produkter på Amazon, er det vigtigt at overveje, hvilken model der bedst passer til dine behov og mål. De mest almindelige logistikmodeller er Fulfillment by Amazon (FBA), Fulfilled by Merchant (FBM), og en hybridmodel, som kombinerer elementer fra begge.

Fulfillment by Amazon (FBA)

 
FBA giver dig mulighed for at outsource ordreopfyldelse til Amazon. Dette inkluderer lagring, pakning, forsendelse, kundeservice og håndtering af returvarer. Nogle af de største fordele ved FBA inkluderer:
 
Højere synlighed og salg: Produkter, der benytter FBA, er berettiget til Prime-forsendelse, hvilket kan øge synligheden og tiltrække flere kunder.
 
Lavere forsendelsesmuligheder: FBA kan reducere forsendelsesomkostningerne med op til 70% sammenlignet med andre premium forsendelsesmuligheder i USA.
 
Global rækkevidde: Med FBA kan du udvide din rækkevidde til internationale markeder gennem Amazons omfattende netværk af logistiske centre verden over.

Fulfilled by Merchant (FBM)

 
Med FBM håndterer du selv lagring, pakning og forsendelse af dine produkter. Denne model kan være fordelagtig for sælgere, der ønsker fuld kontrol over deres logistikprocesser og måske allerede har en effektiv lager- og forsendelsesinfrastruktur på plads.
 
Fuld kontrol: Du har fuld kontrol over lagerbeholdning, forsendelse og kundeservice.
 
Fleksibilitet: FBM kan være mere fleksibelt, især hvis du har specialiserede forsendelseskrav eller ønsker at bruge dit eget lager.
 
Minimer lagerbinding: Har du højværdi produkter og ikke ønsker at sprede produkter på flere lagre og dermed øge din finansielle lagerbinding.
 
Undgå momsregistrering: Kom hurtigt i gang med One Stop Shop (OSS) og rapporter moms fra et dansk lager til kunder i Europa ved hjælp af drop ship-ordningen.
hybrid modellen

Hybrid Model

 
En hybridmodel kombinerer FBA og FBM, hvilket giver dig fleksibiliteten til at bruge FBA for nogle produkter og FBM for andre, afhængigt af dine specifikke behov.
 
Optimeret lagerstyring: Brug FBA for produkter med høj omsætningshastighed og FBM for produkter med lavere volumen eller specialiserede krav.
 
Minimer risiko for udsolgte varer (OOS = Out of stock): Opret dine FBA-varer med en SKU for FBM-levering. Hvis du løber tør på Amazons lager, vil din FBM-produktlisting automatisk tage over, og ordrerne vil blive sendt direkte via din dropship-løsning.
 
Fleksibilitet og skalerbarhed: En hybridmodel giver dig mulighed for at skalere din forretning mere effektivt ved at kombinere fordelene ved begge metoder.

FAQ

SEO optimeret med long tail og konverterende til klik

Handler om SEO så dine produkter findes og herefter konverterer til salg

Ja, både manuelt pr. marked eller auto oversat af Amazon via internationalt salg services

Søgeord hænger sammen med din søgeordsstrategi, målgruppe, USP’er og dit marketing budget

Brug et 3-parts værktøj der crawler Amazon trafik, vurder dine konkurrenter og søgevolumen

Minimum 6 hvis du har en produktvideo, men gerne flere

Ja, Amazon har regler og guideline for alt og dermed også produktbilleder

FAQ

God søgeordsanalyser og SEO optimerede tekster

SEO optimeret med long tail og konverterende til klik

Handler om SEO så dine produkter findes og herefter konverterer til salg

Ja, både manuelt pr. marked eller auto oversat af Amazon via internationalt salg services

Søgeord hænger sammen med din søgeordsstrategi, målgruppe, USP’er og dit marketing budget

Brug et 3-parts værktøj der crawler Amazon trafik, vurder dine konkurrenter og søgevolumen

Minimum 6 hvis du har en produktvideo, men gerne flere

Ja, Amazon har regler og guideline for alt og dermed også produktbilleder

Ja, videoer konverterer godt

Fremhæver USP’er, anvendelse og frembringer en følelse og dækker et konkret behov

Afhænger af marked, kategori og brand rettigheder, men ofte op til 3 produktvideoer